Toyota Prius Ethanol Hybrid

Toyota Prius ethanol hybrid

V době, kdy jsou automobilky tlačeny k neustálému snižování emisí svých modelů a jsou nuceny vymýšlet drahá a v globálním pohledu ve své podstatě o nic ekologičtější řešení, kterými jen naplní mnohdy nesmyslné požadavky úředníků, kdy jsou zaváděny nejrůznější poplatky a daně postihující vysoké emise škodlivin motorovými vozidly, přichází švédské společnosti BSR a ST1 s relativně jednoduchým a efektivním řešením. Projekt ST1 a BSR spoléhá na lokální výrobu ekologického biopaliva, se kterým je již dnes běžně prodávaný model vozu schopen dosáhnout extrémně nízkých emisí CO2 až 22 g/km!

Během tohoto léta představitelé olejářské společnosti ST1 provedli dlouhou cestu napříč celým Švédskem, při které se potkali s lokálními politiky a zjišťovali možnosti vybudování výrobních zařízení pro místní produkci bio paliv v jednotlivých obcích a regionech. Tuto cestu absolvovali v experimentálním voze, který při spalování E85 vypouští pouze 45g CO2/km a plní tak švédské podmínky pro zařazení mezi kategorie tzv. superekologických vozidel.

ST1 LOBUJE ZA MÍSTNÍ VÝROBU ETANOLU

ST1 byla během letošního roku v kontaktu s politiky a ministerskými úředníky ve Stockholmu, aby je informovala o svém záměru vyrábět etanol pro vozidla v místních zařízeních po celé zemi. Etanolová tour tak byla jen přirozeným rozšířením této práce, protože suroviny pro výrobu se nacházejí v jednotlivých lokalitách.

Cílem vlády je mít do roku 2030 vozový park využívající nefosilních paliv. Mnozí si myslí, že dosáhnout tohoto cíle bude obtížné. ST1 se ale domnívá, že jej bude možné dosáhnout i dříve. Jednou ze zpráv ST1 politikům, je důležitost znovuzavedení etanolu, na prvním místě E85, jako hlavního alternativního biopaliva. Jedná se o jediné biopalivo, které může být v současnosti distribuováno po celém Švédsku. To může být lokálně vyráběno z odpadu z potravinářského průmyslu a je možné jej vyrábět ve velmi malých výrobních zařízení vedle potravinářských firem dle patentované výrobní metody ST1 pojmenované Etanolix.

Konečný produkt, v tomto případě RE85, je ekvivalent běžného etanolu. Co se liší, je způsob výroby. RE85 je již dnes vyráběn a prodáván ve Finsku. Je 100% etické a nesmí být zaměňováno s etanolem vyráběným z přírodních surovin nebo zemědělských produktů rostoucích na půdě, která by mohla být používána k pěstování potravin.

TOYOTA PRIUS SE STALA ETANOLOVÝM HYBRIDEM

Aby bylo možné demonstrovat přínos pro životní prostředí, kterého lze dosáhnout se stávající technikou, ST1 spolu s BSR vytvořili experimentální vůz - upravenou Toyotu Prius. Vůz byl přestavěn na etanol - hybrid, který může jezdit pouze na E85 a může být rovněž dobíjen přímo z elektrické sítě. Kromě konverze na spalování etanolu, je vůz vybaven lehkými ráfky a ekologickými pneumatikami. Kvůli snížení odporu vzduchu a tím i snížení spotřeby paliva byla o 30 mm zmenšena světlá výška.

ST1 vyjadřuje výkon vozu v podobě emisí fosilního CO2 na kilometr jízdy. Dnešní definice ekologického vozidla dovoluje emise CO2 maximálně 120 g/km. Běžná hybridní Toyota Prius vypouští 89 g CO2/km. Pokud vůz přestavíte na spalování E85 místo benzínu, klesnou emise na hodnotu 45 g CO2/km. A pokud auto jezdí na RE85, jsou emise poloviční - až 22 g CO2/km. Při srovnáním těchto hodnot s dnešními požadavky na super ekologické vozidlo 50g CO2/km je snadno patrný velký potenciál tohoto konceptu.

FAKTA O VOZIDLE

Přestavba na spalování etanolu

·  BSR software nastavený na E70 - E85

·  Výkon motoru zůstal zachován

·  Software kompenzuje nižší obsah energie v etanolu ve srovnání s benzínem, a tím kompenzuje nelineární zvýšení spotřeby paliva v různých jízdních situacích.

Dobíjení akumulátorů

·  Byl instalován inteligentní dobíjecí systém zvyšující výdrž baterie (Primepower)

·  Senzor kontrolující teplotu

·  Baterii je možné dobíjet doma a vždy vyjíždět s autem s plně nabitou baterií. Na krátkou vzdálenost, asi 2 km, nemusí být spalovací motor vůbec nastartován

Další vybavení

·  Lehké disky: DOTZ Roadster 7 x 17“

·  O 30 mm nižší podvozek snižující odpor vzduchu a spotřebu paliva (H&R)

·  Ekologické pneumatiky

Emise CO2

·  Toyota Prius - benzín:… 89 g/km

·  Toyota Prius - E85:……. 45 g/km

·  Toyota Prius - RE85:….. 22 g/km

ZÁVAZEK BSR K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Společnost BSR má silný závazek k ochraně životního prostředí a již v roce 1997 způsobila revoluci v podnikatelském sektoru, když jako první společnost ve Švédsku přestavěla auto na spalování etanolu. V roce 2003 BSR sestrojilo první rallyeový speciál skupiny A s pohonem na etanol E85, se kterým Robin Sandberg zvítězil v Super Cupu 2005. V roce 2009 představilo BSR jako první na světě sériově vyráběný osobní automobil se vznětovým motorem přestavěný pro pohon na etanol E95. Nyní může na seznam svých exkluzivních projektů přidat konverzi na etanol hybrid - také jako první ve Švédsku. Konverzní kity nabízející možnost spalování etanolu E85 nabízí BSR díky svým dealerům také v České republice a na Slovensku. Vždy se jedná o nahrazení originálního softwaru řídící jednotky motoru softwarem vyvinutým techniky BSR ve švédském Vaxjo. Přehrání softwaru řídící jednotky motoru probíhá díky unikátnímu PPC Tuning Systému přes diagnostickou zástrčku OBD. V některých případech je nutná také výměna vstřikovačů paliva. Průměrná cena 25Kč za 1l etanolu E85, snížení emisí CO2 a CO o 70%, 50% snížení emisí HC a NOx spolu s relativní dostupností biopaliva E85 již na cca 140 čerpacích stanicích v ČR, vyšší oktanové číslo a nefosilní původ paliva jsou důležitými skutečnostmi ovlivňující rozhodování při koupi konverzních kitů.


Zavřít
Zavřít