TUNING & PERFORMANCE výhodněji

Zavřít
Přihlásit
Přihlásit
Založit nový účet?
Zapomněli jste heslo?

KW/NM - DEFINICE

VÝKON MOTORU Co to vlastně znamená? Jak se měří? Které údaje jsou pro mne důležitější? 

Výkon motoru se označuje dvěma základními údaji: točivým momentem a výkonem. Ruku na srdce, kdo z nás ví, co přesně točivý moment znamená. A co je to vlastně výkon? Tak pěkně popořadě..... 


TOČIVÝ MOMENT Točivý moment motoru, též nazývaný kroutící moment, vyjadřuje velikost síly působící na páku a je měřen v Newtonmetrech (Nm). Newton je jednotka síly pojmenovaná po Isaacu Newtonovi. Točivý moment je součin působící síly a délky ramene páky. Pro zvýšení točivého momentu můžeme použít dvě cesty: buď zvýšení síly působící na páku, anebo prodloužení délky ramene páky, popř. kombinaci obou těchto způsobů. Prodloužením délky ramene páky dojde ke zvětšení zdvihu pístu a tím pádem ke zvýšení točivého momentu. Jenže vyšší zdvih s sebou přináší i snížení objemové účinnosti přímo úměrně na zvyšujících se otáčkách, větší setrvačnou sílu a větší tření ve válcích. U vysokoobjemových motorů s dlouhým zdvihem pístů se snižuje schopnost dosahování vyšších otáček, které jsou potřeba k dosažení vyššího výkonu (kW/PS). Zvyšuje se setrvačná síla, a tím pádem jakákoliv změna otáček motoru, ať jejich zvýšení či snížení zabere více času, který hraje v náš neprospěch. Slyšeli jste někdy zvuk motorů vozů Formule 1? Kraťoučký zdvih pístů = téměř nulová setrvačná síla. Požadavek na změnu otáček motoru se děje okamžitě a po vypnutí zapalování motoru nastane okamžitě ticho. Tento zvuk by se dal přirovnat k zabití letící mouchy. Bzzzzzzzzz. Bum! A ticho. Žádná setrvačná síla jako u motorů sériové produkce. Trošku obrazotvornosti: představte si obrovská vrata na třista let starém hradě. Vrata jsou vysoká pět metrů a váží stovky kilogramů. Zpravidla jsou zavěšená na panty, jak jsme tomu zvyklí u dveří doma. Když do takových vrat zatlačíte na opačné straně než jsou panty (dlouhé rameno páky), většinou s nimi pohnete (malá síla). Ale když se budete snažit s vraty pohnout zatlačením co možná nejblíže u jejich pantů (krátké rameno páky) zjistíte, že musíte vynaložit daleko větší sílu, aby se vůbec pohnula. Vysoký točivý moment nemusí znamenat nic bez výkonu! Protože výkon je míra vykonané práce, je jasné, že bez práce není výkon. Ukažme si to na příkladu: na vrata budete tlačit u jejich pantů vší silou kterou máte. Zavoláte si na pomoc ještě strejčka, který vyhrává oblastní hospodské soutěže v páce a prý by porazil i Rockyho. Takže už vší silou tlačíte dva. A vrata nic …. Přidá se ještě babička. To už tlačíte tři. Pozor pořád však nemáte žádný výkon! A tu vrata se dají do pohybu. V tu chvíli už na pohybování s nimi stačíte sám. A máte výkon... 


VÝKON Definice výkonu je míra vykonané práce. Výkon = práce/čas = síla x vzdálenost/čas Jednotkou výkonu jsou Watty, popř. kiloWatty, pojmenované po Jamesi Wattovi. Watt je definován jako síla potřebná pro vykonání práce odpovídající jednomu Joulu za sekundu. V automobilovém průmyslu se výkon uvádí spíše v koňských silách (HP – horse power, PS – pferde starke) než v kW. Vztah mezi kW a PS je následující: 1kW=1.35962HP a 1HP=746W=0.746kW. Zjednodušeně řečeno, 1 kůň rozsvítí 7 stowatových a 1 padesátiwatovou žárovku.

Zavřít
Zavřít